Information om SummerFolk Youth Ensemble 2014

hittar du på Musik i Syds hemsida . Här finns information om till kommuner som vill erbjuda sommarjobb till ungdomar i sin kommun, hur du som ungdom söker sommarjobb samt hur du kan beställa produktionen till din kommun. 2014 spelas Cabo Corso – En svensk kolonialhistoria.




ARKIV TIDIGARE PRODUKTIONER

Christina!

2013 Alla på en rad

Den 11 juli 2013 påbörjades repetitionerna av föreställningen Christina!. Tjugo ungdomar, ledare och volontärer samlades i Scoutstugan i Höör. De flesta av dem var helt ovetande om att det här var första dagen på resten av deras liv och att ingenting längre skulle vara sig likt när de åtvervände hem, drygt två veckor senare.

Föreställningen handlade om en av historiens mest kända svenskar - Christina Nilsson - den fattiga flickan från Småland som blev en världsstjärna på de stora operascenerna. Med livlig fantasi och lagom saklighet skildrade vi delar av Christinas liv, som livet på landet i scenen Dansa med grisar, en ny teori kring hur Christina blev upptäckt i Skatelöv's got talent, björnjakt i Ryssland och Stockholmsincidenten där människor blev ihjältrampade i samband med att Christina gjorde ett framträdande från Grand Hotells balkong i Stockholm 1885.
Ensemblen läser om Christina
Redan efter två dagar begav sig ensemblen till Österlen och den fantastiska Backafestivalen, för en preview av delar ur föreställningen. Här fick många av ungdomarna sitt första möte med folkmusikens jam- och danskultur som tillsammans med härlig publikrespons gav en extra energikick i resten av repetitionsarbetet.
Nästa energiboost kom i samband med återträffen. Alla som någon gång har varit med i ensemblen bjöds in till ett stort kalas med grillning, 5-kamp och traditionsenlig kadrilj. Nämnas bör att Pias lag vann 5-kampen och att Pärs lag kom sist och fick diska. Vem ordnade denna fest? Det gjorde Wollontärerna. Ungdomar som tidigare har varit med tenderar att återkomma som volontärer och hjälper till med att laga mat, diska, fixa rekvisita, planera lekar och inte minst, planera återträffen.

Växjödebuten

Premiären ägde rum i Växjö den 18 juli. Knappt hade applåderna hunnit klinga ut förrän det var dags att hoppa in i bussarna och köra till Smygehuk där vi samma kväll spelade vår andra föreställning. I den takten fortsatte det och under våra nio turnédagar gavs sexton föreställningar.
Alldeles speciellt var det när vi spelade på Ljungby Gamla Torg, där Christina en gång sjöng för vice häradshövding Fredrik Tornérhjelm, ett framträdande som blev starten på hennes internationella karriär. Turnén avslutades med en föreställning på Snugge, gården där Christina föddes. Hennes släktingar visade oss runt inne i huset och berättade ännu mer om operadivan och hennes familj. Efter att ha levt med Christina i över två veckor var det en otroligt häftig upplevelse att få vara där, att gå på golvet där hon föddes och tog sina första steg ut i världen.

Plié på Ljungby Gamla Torg
Vad har du lärt dig? ”Har lärt mig om turnélivet”

Och hur är ett turnéliv med SummerFolk Youth Ensmble? Många timmar i minibuss, packa i och ur, sätta upp ljudanläggning och ta ner igen, ett evigt soundcheckande, dansa på gräs, grus, sten, trä, lutande, buckliga, minimala och enorma ytor, spela för 10 eller 200 pers, svettas och frysa. Få se fantastiskt vackra platser i Skåne och Småland, bada, äta glass, skriva låtar i bussarna, ta emot publikens ovationer, besöka festivaler, intervjuer med radio och tidningar, lära känna underbara människor och få enorm rutin och förmåga att anpassa sig efter alla möjliga förhållanden.
Turnélivet kan vara ganska tufft. Sista morgonen gick vi upp klockan 05.45 för att städa scoutstugan och spela våra två sista föreställningar. Och turnélivet kan vara helt underbart som när vi avnjöt pizza i skuggan efter en grymt fin föreställning (och ett långgrunt bad) i Bjärred, med publikens skratt och applåder fortfarande svagt sjungade i öronen.

Artikulation
Vad har du lärt dig? ”Att artikulera”

Det är inte alltid så lätt att göra sig hörd. Vi har för det mesta spelat utomhus, där ljudet försvinner upp i luften och konkurrerat med bilvägar, andra konserter, en fotbollsmatch med kommentatorer och publik, hoppborgar mm. Att artikulera är alltså något vi har fått öva och också blivit duktiga på, men ibland ligger kanske inte ansvaret enbart hos skådespelarna.
Efter en av våra föreställningar utomhus kommer ett äldre par fram efter föreställningen. Vi kan kalla dem för Ettan och Tvåan. De tackade så mycket för föreställningen.
Ettan: Men det var svårt att höra vad ni sa. Alla borde haft mikrofoner.
Tvåan: Men hade du din hörapparat då?
Ettan: Nej.

The show must go on

Ensemblen har visat stora prov på scennärvaro och att hålla masken oavsett vad som händer. Som exempel kan nämnas att undertecknad under smygpreimären i Höör, råkade kasta vedträn i ansiktet på Veronika. Till mitt försvar, visste jag inte att säcken med ”barkfritt mjöl” också innehöll vedträn för att ge den rätta känslan. På föreställningen i Ljungby hängde vår backdrop framför en husvägg med fönster. Under föreställningen lutar sig Peter mot, vad han tror, är väggen. Ett effektfullt ”kras och klirr” ljudar över scen och publik men föreställningen fortsätter som om inget hade hänt. Ögonblicket är förevigat på bild.
Peter krossar ruta
Ungdomarna har varit enormt duktiga på att fånga upp det som hänt på scen och använda det i föreställningen. Vi gav dem stort utrymme att själva bygga sina karaktärer och lägga till och ändra repliker efter vad som kändes naturligt och det gjorde att ingen föreställning var sig lik. Repliker och uttryck utvecklades för varje gång.

Vad har du lärt dit? “Att jag verkligen gillar folkmusik. Jag trodde inte från början att folkmusik var något som jag skulle gilla så mycket, men jag tycker det är väldigt roligt.”

Deltagarnas tidigare erfarenheter av folkmusik och -dans är för det mesta mycket begränsade. Merparten söker jobbet för att de tycker att det är kul att dansa och spela men, allvarligt talat, hade de nog föredragit om det var en annan genre. För de flesta är arbetet i ensemblen det första mötet med folkmusik och -dans.
Under lägrets gång hann vi med att besöka tre folkmusikfestivaler Backafestivalen, Folkrot och Korrö. De här mötena med dansen och musiken i sin rätta miljö var helt ovärderliga för ungdomarnas utveckling i att förstå och uppskatta genren. Det är en sak att lära ut steg och instruera sväng i ett klassrum, en helt annan att uppleva det överallt på en festival.

“Jag har upptäckt en helt ny musikstil/dansstil som jag kommer att fortsätta hålla på med. Det har varit jätteroligt och intressant och ganska nytt för mig. Helt fantastiskt att få möjlighet att lära sig dessa!”

Framtiden

Sommarjobbet avslutades på allra bästa sätt med en fantastisk föreställning på Korröfestivalen där vi blev kvar resten av helgen. Snart är sommaren ett minne blott men SkåneFolk Youth Ensembles höst- och våraktiviteter drar igång igen den 13 september. Då får alla från 14 år vara med. Under fyra helger i höst och tre i vår, träffas vi för dans och spel. Den 8 mars har vi premiär på nästa föreställning. Vill du vara med? Du är välkommen! Vill du boka oss? Det går bra det med.

Till sist, en sammanfattning från en som har varit med några år:
“Under åren har jag fått de bästa vänner någonsin, all gemenskap, alla lekar, scoutstugan, minibussarna, ledarna, ja ALLT! SKFYE har verkligen förändrat mitt liv!. Det är detta jag vill göra i framtiden. Tack för allt! Jag Älskar SKFYE!”
Ensemblen på promenad vid scoutstugan

//Pia Qvarnström, augusti 2013

Hur tusan får ni ihop det hela?

Det får vi med hjälp av Musik i Syd och studieförbundet Kulturens Bildningsverksamhet.
Producent: Caroline Gustafsson, Musik i Syd
Musikalisk ledare: Pär Moberg
Dans/manus/regi: Pia Qvarnström
Kock och allt i alla: Sven Midgren

Turné "CHRISTINA!" juli 2013
Tid Plats
Lördag 13 juli, kväll Preview på Backafestivalen www.backafestivalen.se
Torsdag 18 juli, kl. 12.00 Stortorget Växjö, Växjö
Torsdag 18 juli, kl. 19.00 Köpmansmagasinet, Smygehuk, www.soderslatt.com/smygehuk
Fredag 19 juli, kl. 16.30 Festivalen Folkrot, Simontorp.
Lördag 20 juli, kl. 18.00 Staffanstorps Gästis, Staffanstorp, www.staffanstorp.se
Söndag 21 juli, kl. 14.00 Långa Längan, Bjärred, www.lomma.se
Söndag 21 juli, kl. 19.00 Trollsjöscenen, Eslöv, www.eslov.se
Måndag 22 juli, kl. 12.00 Gamla Torg, Sjöbo
Måndag 22 juli, kl. 18.00 Ljungby Gamla Torg, Ljungby
Tisdag 23 juli, kl. 13.00 Försköningen, Veberöd
Tisdag 23 juli, kl. 19.00 Folkets park, Malmö
Onsdag 24 juli, kl. 13.00 Sofielundsparken, Södra Sandby
Onsdag 24 juli, kl. 19.00 Gärds Härads Hembygdspark, Degeberga
Torsdag 25 juli, 12.00 Folkets park, Kävlinge, www.silverforsen.se www.kavlingemusik.se www.kavlinge.se
Torsdag 25 juli, 19.00 Biorama, Skurup www.skurup.se
Fredag 26 juli, kl. 12.30 Snugge, Växjö. www.snugge.se
Fredag 26 juli, kl. 16.30 Korrö folkmusikfestival, Korrö

 

Bruun – Fyra sinnen och en flöjt

juli 2012

SkåneFolk Youth Ensemble är en folkmusikalisk arbetsplats för ungdomar från hela Skåne. Under två sommarveckor arbetar de tillsammans med att repa in och turnera med en dans- och musikföreställning som bygger på skånsk folkmusik och -dans. Tredje upplagan genomfördes den 12-27 juli och mynnade ut i föreställningen Bruun – Fyra sinnen och en flöjt, som handlar om den synskadade spelmannen Johan Jacob Bruuns liv. Under hela lägret bodde ledare och ungdomar tillsammans i Scoutstugan i Höör. Musikalisk ledare för SKFYE är Pär Moberg och dansledare är jag, Pia Qvarnström. Vi har också stor hjälp av Laif Carr på Musik i Syd, som är en av huvudaktörerna i projektet tillsammans med Kulturens Bildningsverksamhet.

Gruppbild från Korrö

Ungdomarnas löner bekostas av deras hemkommuner och ingår i kommunernas eget utbud av sommarjobb. Vi erbjuder helt enkelt kommunerna att använda oss som arbetsplats. I år nappade 16 kommuner på erbjudandet och 14 musiker och 6 dansare fick jobb i ensemblen.

”SKFYE visade att ett sommarjobb kan vara roligt samtidigt som man gör ett seriöst arbete. Jag måste bara säga att detta är ett fantastiskt sommarjobb för alla som älskar dans och musik. Även fast man inte är så bevandrad inom folkmusikgenren så garanteras det att i slutet av sommarjobbet så kommer man att älska det!”

Roligt, tufft och ansvarsfullt

Först och främst är det naturligtvis roligt att vara med i SkåneFolk Youth Ensemble, men det är också ett tufft och ansvarsfullt jobb. På sju dagar ska vi hinna repa in en hel föreställning med musik, dans och teater. Det blir intensiva repetitioner där det ställs höga krav på deltagarnas koncentration och uthållighet. I årets föreställning hade vi också mycket repliker och därmed varvades låtinlärning med repliknötning och mitt eviga tjat: ”Långsammare. Vad sa du? Ta det igen!”

Eftersom föreställningen innehöll dans, musik och teater och vi bara är två ledare så fick ungdomarna arbeta mycket självständigt i grupp. Dansarna kunde till exempel få en uppgift att göra en kort koreografi som innehöll ett lyft, händer på ryggar och ett fall medan jag repade teater med de som skulle skådespela.
Ungdomarna la ner ett enormt jobb och i slutändan hade vi en föreställning på 50 minuter (vi var tvungna att ta bort en scen för att den inte skulle bli över timmen lång) som var bra redan på premiären och sedan bara blev bättre och bättre för varje gång.

Turnén

Årets turné innehöll förutom föreställningar i folkparker och liknande även två framträdande för ensamkommande i flyktingbarn – ett i Malmö och ett i Beddinge Strand. Vi gjorde en tur utanför Skånes gränser till Sveriges största folkmusikfestival som hålls i Smålandska Korrö. Skateholms camping fick ett besök och där stannade många sommarfirande tursiter på väg från stranden till för att se föreställningen. Vi kan konstatera att årets produktion nådde många nya målgrupper som vi under tidigare år inte har sett i publiken.

Turné "BRUUN - fyra sinnen och en flöjt" juli 2012
Datum Plats
14 juli Preview på Backafestivalen www.backafestivalen.se
19 juli Smygehuk, Köpmansmagasinet
19 juli Sommarsol, Haragårdsvägen 27 266 54 VEJBYSTRAND Ängelholm
20 juli Höör, Berggrenska gården
21 juli Simrishamn, Brunnsparken
21 juli Vi spelar för ensamkommande flyktingbarn i Malmö. Intern konsert.
22 juli Rydsgård
22 juli Lund, Dansbanan i Stadsparken
24 juli Tirups Örtagård, Tirupsvägen 99 245 93 STAFFANSTORP
24 juli Degeberga hembygdspark. Entré 50 kr
25 juli Barsebäck bygdegård Slottsv. 3 246 57 BARSEBÄCK
25 juli Sövde Amfiteater
26 juli Vi spelar för ensamkommande flyktingbarn i Beddinge strand. Intern föreställning.
26 juli Skateholms camping, Beddinge strand
27 juli Osby, Prästängen vid Osbysjöns Norra Strand
27 juli Korrö folkmusikfestival

 

185 mil och 15 föreställningar på 8 dagar – något måste ha gått fel?!

Många mil blev det på de skånska vägarna när vi spelade våra föreställningar och många timmar i bussarna med sång, snarkande kidz och billekar. Under turnén hade alla fått varsitt ansvarsområde för att det skulle gå snabbt och smidigt att rigga upp och ta ner scenen. För det mesta fungerade detta alldeles utmärkt. Det var bara vid ett tillfälle som det blev lite kris. Kanske det viktigaste av allt – sladdväskan – hade kvällen innan burits in från bilarna och sedan inte burits ut igen. Vi befann oss i Rydsgård, mer än 6 mil från Höör och sladdväskan. Föreställningen skulle börja om en och en halv timme. Vi skulle inte hinna att köra tur och tur till Höör för att hämta den. Som tur väl är, har vi vänner och musiker utspridda i hela Skåne, även i Rydsgård, och en sådan kom till undsättning med det vi behövde. Föreställningen kunde börja i tid. Den fantastiska Hembygdsparken i Rydsgård var full av sommarfirande människor i all åldrar och det blev av en av de bästa föreställningarna under turnén.

Vädret är, som vi alla vet, oberäkneligt och har kanske inte varit till den största belåtenhet under sommaren. Under hela vår repetitionsvecka regnade det konstant, vilket gjorde oss nervösa. De flesta föreställningar spelas utomhus och vid regn är vi tvungna att ställa in. På premiärdagen regnade det fortfarande men det gjorde inte så mycket för just den dagen spelade vi inomhus. Sen slog det om och vi hade strålande sol på varje föreställning och största problemet var att se till att ungdomarna drack tillräckligt mycket så att ingen fick solsting. Morgonen efter vår sista föreställning så stod regnet åter som spön i backen. På tre år har vi inte behövt ställa in en enda föreställning. Det är inte utan att jag undrar om det finns en folkmusikgud som håller sin skyddande hand över oss.

På riktigt

1818 var året då Johan Jacob Bruun föddes och för en 16-åring 2012 kan det ju kännas som så längesen så att det nästan inte var på riktigt. Som tur väl är finns det förutom musiken, fysiska spår kvar av Bruun än i dag. Vi besökte hans grav på Södervidinge kyrkogård, spelade en av hans låtar och la blommor på hans grav. Även John Enninger fick ett besök och en visa där han ligger på kyrkogården i Höör.
Utan Ethel Wieslanders notsamling med Bruuns musik hade det inte blivit någon föreställning. Informationen i boken ligger till grund för vår fantasifulla berättelse om Bruun. Ethel kom och besökte oss i Höör under repveckan och berättade om Bruun och om hur man kan forska i folkmusikarkiven. Tillsammans med besöken på kyrkogårdarna gjorde detta att Johan Jacob Bruun med familj, blev en verklig person för ungdomarna. När de sedan kom till Korrö Folkmusikfestival och hörde att de låtar som vi hade med i föreställningen spelades överallt på scen och i buskarna blev de smått euforiska och fick dessutom uppleva tydligt hur arvet efter Bruun lever vidare i dag och att folkmusiken inte bara tillhör historien.

SKFYE-familjen

Nytt för året var att vi varje dag hade förstärkning av 3-4 volontärer. Det var ungdomar från tidigare produktioner som valde att lägga sina lediga sommardagar på att hjälpa till under lägret. De fixade med frukosten, ordnade kvällsaktiviteter hjälpte till att repa in repliker och ordnade den fantastiska Återträffsfesten. Alla som någon gång varit med i SKFYE bjöds in till festen där det grillades, spelades hängmattebrännboll och tävlades i mycket intressanta femkampsgrenar som t.ex. ”sätt pipan på Laif”. Och så var det naturligtvis jam och dans natten lång.
Det var en otroligt fin känsla för mig och Pär att sitta där vid grillen och se SKFYE-are från 2010, 2011 och 2012 umgås och ha roligt och inse att vi har skapat en hel SKFYE-familj. Om det inte hade varit för oss, tidigare producenten Anette Hansson, Laif Carr, kommunerna som ställt upp med platser, Musik i Syd, Kulturens m.fl. så hade en massa musik och dans aldrig skapats, applåder ljudit och bästisar träffats.

”Jag har inte riktigt saknat något, allt finns ju här! Musik, vänner, familjekänslan, mat och allt annat man behöver”. ”Det måste vara det bästa jag gjort i mitt liv! Turnerat med en cool föreställning, bott med underbara människor, haft två supercoola pedagoger och en massa annat bra. Svårt att toppa detta!”

Framtiden

Med tiden har SKFYE blivit en levande organism och har utvecklats till mycket mer än två veckors sommarjobb. För ett år sedan startade vi försiktigt med höstverksamhet. Under våren träffades ett gäng under fyra helger och satte ihop en föreställning som spelades i Malmös Folkets Park. SKFYE blev då också en förening där vem som kan bli medlem och vara med i våra aktiviteter året om.
Med stöd från Hans Melins Minnesfond drar vi i höst gång SkåneFolk Youth Ensemble – autumn edition för ungdomar mellan 14 och 26 år. Vi kommer träffas under hösten och våren för att spela och dansa fram en föreställning som visas i april 2013. Alla instrument (trummor, sång, fiol, didgeridoo, turntables) och alla som tycker om att dansa är varmt välkomna att vara med!

Medverkande ungdomar 2012
  1. Emmelie Jansson, (fiol) Ängelholm
  2. Cornelia Kristoffersson, (sång) Helsingborg
  3. My Olsson, (dans) Helsingborg
  4. Jessica Abrahamsson, (fiol) Höör
  5. Matilda Bjärum, (dans) Kävlinge
  6. Samuel Sellberg, (kontrabas, slagverk, sheng) Kävlinge
  7. Philip Trieu, (dans) Malmö
  8. Lubov Sadinmaa, (fiol) Örkelljunga
  9. Embla Bragée, (viola) Osby
  10. Madeleine Bolmgren Thell, (fiol) Perstorp
  11. Ambra Cabrera, (dans) Simrishamn
  12. Jessica Sten, (fiol) Sjöbo
  13. Elin Hällje Persson, (saxofon) Skurup
  14. Ludvig Jansson, (mandolin) Staffanstorp
  15. Viktor Drakhammar, (elgitarr) Staffanstorp
  16. Sofia Jeppsson, (fiol) Trelleborg
  17. Linnea Persson, (dans) Trelleborg
  18. Emma Edman, (dans) Bjuv
  19. Anna Frykstam (klarinett, basklarinett), Svedala
  20. Elise Andersdotter (cello), Tomelilla

/Pia Qvarnström, 2012-09-28

Här ser du den oklippta föreställningen från sommaren 2012

Upp

SkåneFolk Youth Ensemble ger Lorens

juli 2011

”det bästa sommarjobbet och de roligaste två veckorna någonsin!”

”När jag sökte in så visste jag att det skulle bli ett mycket annorlunda sommarjobb, men inte att det skulle bli något av det bästa jag gjort i hela mitt liv. ”

Sommaren 2011 arrangerades för andra året i rad SkåneFolk Youth Ensemble. Gruppen bestod av ungdomar från hela Skåne. Under en intensiv tvåveckorsperiod sommarjobbade de med att skapa och turnera med folkmusik- och dansföreställningen ”Lorens”. Lönen stod ungdomarnas hemkommuner för och arbetsledare på arbetsplatsen (Scoutstugan i Höör) var Pär Moberg och jag, Pia Qvarnström.
På plats fanns också Laif Carr, producent och allt i allo hos Musik i Syd. Eller som en av deltagarna beskrev det: ”Och Laif som hjälper till med all mat också och lite andra saker hit och dit, visar hur en riktig spelman ska vara.”
Emma spelar Lorens
Arrangörer för årets omgång av SkåneFolk YE var Världens Musik och Dans och Musik i Syd i samarbete med Kulturens Bildningsverksamhet.

Årets föreställning handlade om den virtuose violinisten från Abbekås, Lorens Brolin – resande, fiskprånglare och en av Skånes mest betydelsefulla spelmän. Publiken fick följa med på en fantasifull resa i Lorens Brolins liv. Mästerspelmannens möte med musikupptecknaren Nils Andersson skildrades samt ett skånskt bröllop där Brolin gör skäl för talesättet: Inget bröllop utan Lorens.. Vi hann med ett möte med näcken och ett med nattamannen. Dessutom behandlades romernas situation i Sverige på Brolins tid såväl som idag.

Såhär beskriver en av deltagarna förställningen:
”Skitkul föreställning att spela som både har det stojigaste stojiga till allvarligaste allvarliga. Glädje, ilska, sorg, förtvivlan, förakt, kärlek och allt som finns där.”

Lisa på galgbacken
Turné 2011
15 juli Smygpremiär i Höörs Scoutstuga, Norra Fogdarödsvägen 20, 243 93 Höör 12.00
15 juli Backafestivalen, Tjörnedalagården, Tjörnedalavägen 31 272 94 Simrishamn 17.00
16 juli Kävlinge, torget 12.00
18 juli Stadsparken, Tomelilla 16.00
18 juli Sövde Amfiteater, Sövdeborgsvägen 275 96 Sövde 19.30
19 juli Hamnen i Abbekås 14.00
19 juli Villie kyrka, Rydsgård 19.00
20 juli Köpmansmagasinet, Smygehuk, Smyge Strandväg 78 231 78 Trelleborg Entré 60kr 13.00
20 juli Folkets Park Malmö, Norra Parkgatan 2 211 53 Malmö 18.00
21 juli Centralparken, Osby 16.00
21 juli Lönsboda, Ollonskogen 19.00
22 juli Ängelholm Flower & Garden Show 14.00

Vart vi än spelade i Skåne så träffade vi Brolinättlingar som kom för att se föreställningen om deras mytomspunne förfader. Det var roligt att få höra släktens kommentarer:
”Oj oj oj!
Waw waw waw!
Så bra ni är!!!
Allt var sååååååå bra!
Arren, danserna, stämmorna, handlingen, osv!
Vi såg er i Smyge.
Det var extra roligt för fassan, som snart fyller 85 år och som Lorens är farfarsfar till, och för mig som Lorens är farfarsfarfar till.
Fassan kände igen sig i fiskförsäljningen från det att han var liten och var ute och sålde fisk med min farfar.”

Byte i fiolfabriken

”Hej på Er,

Jag var på Backafestivalen och såg och lyssnade på Er.
Det var en upplevelse, eller snarare; vilken inlevelse! Jag var helt tagen!
En av de bästa "banden" på hela Backafestivalen!

Det som slog mig när jag såg er var; Har ni varit i kontakt med Maria Leissner? Hon är demokratiambassadör och även ordförande i delegationen för romska frågor.
Hon är ofta den som uttalar sig i TV och radio vad gäller romer.

Jag skulle önska att hon fick se er, jag tror hon skulle uppskatta det mycket.

Ni var superbra! Lycka till!

Mvh Catharina Richert”

Efter allt slit med att få ihop föreställningen gav publikens respons ny energi som krävdes för att klara av att ge allt på turnéns alla föreställningar.

”pengarna har ändå inte lika stor betydelse för mig som alla de människor som gick fram till mig och tackade för en bra föreställning. Oslagbart!”

60 ungdomar sökte jobb i ensemblen och 20 blev utvalda att vara med. Förutom all den rutin som kommer med att dansa och spela minst 6 timmar varje dag och ge 12 föreställningar på 8 dagar så fick deltagarna lära sig om upphovsrätt, utbildningar, folkmusikhistoria och annat matnyttigt som är bra att känna till som framtida kulturarbetare eller hobbydansare/musiker. Vi fick också besök av Lorens Brolins släkting, Jan Ottosson, som berättade om Brolin och resanderomers situation i Sverige, då som nu.

”En värld med folkmusik har öppnats för mig och jag har lärt mig mer än jag trodde var möjligt.”

Ungdomarnas tidigare erfarenheter av folkmusik och dans var väldigt olika. För några blev arbetet ett första möte med genren och för andra gav det en rejäl kick att fortsätta fördjupa sig i musik och dans som man redan tyckte om.

Emma spelar Lorens

”Jag har spelat folkmusik innan, men inte alls i den här utsträckningen och jag hade ingen aning om vilken värld som fanns att utforska i genren. Ni har verkligen lyckats med att förmedla glädjen i musiken och dansen, så det är definitivt något jag kommer att fortsätta med och lära mig ännu mer om.”

”Ni har verkligen öppnat upp en ny värld för mig, och jag tror aldrig att min spelglädje och mitt musikintresse varit större än nu.”

”Jag har också listat ut att jag tänker fortsätta att gå på spelmansstämmor nu och att jag tycker folkdans är otroligt roligt och att jag tänker fortsätta med det också!”

Bröllop

All musik som fanns med i föreställningen lärdes ut på gehör.

”Jag har lärt mig att det blir mycket roligare och spela om man inte har noter. Det blir så väldigt mycket friare. Att lära sig låtarna på gehör är också en jättebra erfarenhet. När man jämt sitter och tittar i noterna så blir man blind för vad det är som är kul i att spela.”

Det finns också andra fördelar med att ha låtarna i huvudet.

”Det är skönt att vi lär oss allt utantill för då är man inte tvungen att hålla reda på en massa papper.”

Vår sista föreställning hade vi på torget i Ängelholm. Inte ett öga var torrt när det var dags att säga adjö och åka tillbaka till ”verkligheten”.

En melankolisk Miranda

”Fina vänner, väldigt bra ledare och MUSIK!! och sen att vi får betalt för det... Kan livet bli bättre?”

Hopp i Villie

/ Pia Qvarnström, koreograf Skfye och Projekledare för Världens Musik och Dans i Skåne

Film från lägret 2011

 

De två systrarna

juni 2010

Recension: Ystads Allehanda skriver om "De två systrarna"

Källa: Ystadsallehanda

Historien bygger på den medeltida balladen om två systrar, kärlek, svartsjuka och ond bråd död. Freja Mollberg är föreställningens sjungande berätterska som upprepar balladens kända omkväde: "Blåser kallt kallt väder över sjön".

Elin

Men främst berättas historien genom folkmusik och dans. Instrumenten – fioler, el- och akustisk gitarr, kontrabas, flöjt, saxofoner och ramtrummor – får musiken att växla mellan folkmusikaliskt svenskt, folkrockigt, medeltida multi kulti och vad som idag kallas världsmusik.

När det blir dags för bröllop så spelas det upp till makedonsk dans och föreställningens spelman, Poiesh Soudagar, spelar en nästan övertypisk svensk folkmelodi på kamancheh, ett stråkinstrument från Iran.

Kalle och Lisa

Även dansarna växlar mellan svensk och annan folkdans, street dance och akrobatik. Iscensättningen av den ena systerns drunkningsolycka (eller mord?) är imponerande.

Nu ligger dansarna på golvet under ett blått skynke och rör sig så att skynket blir sjöns böljande vatten. Sjön suger långsamt till sig systern.

Lika skickligt – ja, proffsigt – spelat som dansat. En föredömligt kort och därför intensiv föreställning, som både gör en glad och får en att fundera.

Film

Här kan du se en presentationsfilm av 2010 års upplaga av SkåneFolk Youth Ensemble och utdrag ur föreställningen "De två systrarna".

Upp